Ristiäiset - Tähtihetki!

Anna lapselle lahjaksi juuret, joiden varassa rakkaus kulkee mukana ikuisesti.

Ristiäiset, kuten kastejuhlaa arkikielisesti kutsutaan, on kirkollinen juhla ja ovi yhteisöön nimeltä kirkko ja lähemmin seurakunta. Kastetta voi pitää myös lahjana. Kasteessa Jumala kutsuu lapsen nimeltä omakseen ja antaa hänelle rakkauden ja armon ikuisen lupauksen.

Kaste on lapsen tähtihetki ja sitä kannattaa ehdottomasti juhlia! Juhlasta voi tehdä juuri sellaisen kuin voimavarat ja aika antavat perheen elämäntilanteessa myöten; juhlia voi isosti tai pienellä porukalla. Tärkeintä on, että lapsen läsnä ihmisiä, jotka ovat perheelle tärkeitä ja läheisiä, ja joista toivoo läheisiä lapselleenkin. Läheisten tuki lapsen kasvaessa on mahtava voimavara samoin kuin luottamus siihen, että Jumalan rakkaus kannattelee kastetun koko perhettä. Ei muuta kuin juhlaa järjestämään!

Kasteen pieni muistilista

Kastepäivä

Kun juhlapäivä on päätetty, ottakaa yhteyttä kotiseurakuntanne kirkkoherranvirastoon (kts. yhteystiedot) tai tuttuun pappiin. Jos suunnittelette kastejuhlaa toisen seurakunnan alueelle (esimerkiksi isovanhempien luona), kannattaa olla yhteydessä ko. seurakunnan kirkkoherranvirastoon.

Kastepaikka

Missä tuntuisi mukavimmalta järjestää ristiäiset; kirkossa, kotona, isovanhemmilla, ravintolassa, luonnossa - sopivia paikkoja on monia. Tiesitkö, että Tornion Suensaaressa on soma pikku kappeli, joka sopii hyvin pienimuotoisten ristiäisten paikaksi? Ja hei, seurakunnan jäsenperheet saavat tietyt tilat ilmaiseksi käyttöönsä ristiäisiä varten! Tarkempia tietoja saat kirkkoherranvirastosta.

Kastekeskustelu

Pappi soittaa kastekotiin ja sopii kastekeskustelusta, jossa käydään läpi kasteeseen liittyviä asioita ja perheen toiveita juhlasta. Kastekeskusteluun mennessä on hyvä olla päätös siitä, ketä kutsutaan kummeiksi.

Kummit

Kummi on kasteentodistaja ja lapsen aikuinen, kristitty ystävä. Kummeiksi pyydetään vähintään yksi evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluva konfirmoitu läheinen. Usein kummit lukevat kasteessa lasten evankeliumin (Mark. 10:13-16), pätkän psalmista ja/tai kummin rukouksen. Ne ovat kummin kunniatehtävät kasteessa.

Kastemekko

Lapsen ensimmäinen juhlapuku kulkee monessa suvussa perintönä, mutta kastemekon saa tarvittaessa lainaksi seurakunnaltakin. Mekon valkoinen väri ja helman runsaus kuvastaa Jumalan suurta armoa ja ylitsevuotavaa rakkautta.

Kastepöytä

Mille tahansa kodin pöydälle voidaan rakentaa kastealttari eli kastepöytä. Sille levitetään valkoinen liina, asetellaan Raamattu, kynttilä, halutessa kukkia sekä tietysti kastemalja, jossa on haaleaa vettä (kastemaljaan voidaan panna vesi myös juuri ennen kastamista). Pappi tuo pöydälle vielä kastekynttilän.

Kastekynttilä

Pappi tuo tullessaan kastekynttilän, joka jää kasteen jälkeen perheelle. Sen liekin äärellä voi myöhemmin palata kastemuistoihin ja itse kasteeseen  ja lämmitellä sen ikuisessa rakkaudessa. Jos vanhempien lasten kastekynttilät ovat tallella, ne voi olla kiva ottaa esille ja sytyttää juhlapäivänä kastepöytään.

Raamattu kertoo syyn, miksi kirkko kastaa:
Jeesus sanoi oppilailleen:
"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni:
kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea,
mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.

Ja katso,
minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

(Matt. 28: 19-20)

Kaste on ovi seurakuntaan: Tervetuloa siis joukkoomme!

Seurakunta toivottaa kastetut tervetulleiksi kastetta seuraavan viikon sunnuntaina jumalanpalveluksessa mainitsemalla heidät esirukouksessaan. Lisäksi jokainen kastettu saa (vanhempien niin toivoessa) oman nimikkoenkelinsä Alatornion kirkon kastepuuhun. Vauva- ja pikkulapsiperheille on seurakunnassamme monenlaista toimintaa, niistä löydät myös tietoa kotisivuiltamme. Tulkaa koko perhe!

PS. Oletko ensikertaa äiti? Ekavauvaryhmä on siinä tapauksessa ehkä juuri sitä, mitä et edes tiennyt vielä kaipaavasi. Se on tarkoittu äideille, joiden ensimmäinen lapsi on ryhmän alkaessa noin 0-6 kk. Lisätietoja lastenohjaaja Sari Ojalta.

Pappi kastaa vauvan.
Kuva: Kirkon kuvapankki / Sanna Krook

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

YouTube-video

Kastejuhlaan ilmaiset tilat

Tornion seurakunnan jäsenille tarjotaan kastejuhlaa varten tilat ilmaiseksi siten, että varauksen voi tehdä korkeintaan neljä viikkoa aikaisemmin. Käytettävissä ovat Suensaaren seurakuntatalon alakerta, Parasniemen pappila, Karungin seurakuntatalo ja Arpelan seurakuntakoti.
Kastejuhlan järjestävää tahoa koskee samat säännöt kuin muitakin tilojen käyttäjiä/vuokraajia. Tilat luovutetaan käyttäjälle siistinä ja tilan käyttäjän tulee huolehtia, että tilat on siivottu huolellisesti käytön jälkeen.