Konfirmaatio

Konfirmaatio on rippikoulun huipentuma. Konfirmaatiota vietetään messun eli ehtoollisjumalanpalveluksen yhteydessä. Konfirmoitavat lausuvat uskontunnustuksen ja saavat siunauksen. Vanhemmat ja läheiset rukoilevat nuoren puolesta yhdessä muun seurakunnan kanssa. Messun jälkeen konfirmoiduille jaetaan rippikoulutodistukset muistoksi tärkeästä päivästä.

Konfirmaation jälkeen nuori on seurakunnan täysivaltainen jäsen, hän voi toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle ja olla täysi-ikäisenä ehdolla seurakuntavaaleissa. Rippikoulun käyminen on ehtona myös kirkolliselle avioliittoon vihkimiselle, mutta konfirmaatiota ei edellytetä.

Rippikoulun voi käydä vaikka ei haluaisikaan osallistua konfirmaatioon. Konfirmaatioon osallistuminen edellyttää kastetta ja kirkkoon kuulumista.

Tietoa rippikoulusta löytyy täältä.

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen

Konfirmoitava nuori ehtoollisella