APUA UKRAINAAN

Ukrainan tilanne on tuonut sodan ja turvattomuuden uhan lähellemme. Jos sinulle tulee äkkilähtö kodistasi/työpaikaltasi tai sieltä missä juuri sillä hetkellä olet, mitä otat mukaan? Tuskin monikaan meistä kantaa päivittäin mukana sissivarusteita, jotta selviäisi kaikista yllättävästi vastaan tulevasta tilanteista.

Entä, mihin menisit, missä yöpyisit, millä liikkuisit,…? Sota ja kriisitilanne tuo eteemme monia kysymyksiä, monia haasteita. Se tuo myöskin vastuun toisista ihmisistä, lapsista, vanhuksista, haavoittuneista, kaikkensa menettäneistä… Itse ajattelen niitä kaikkia, jotka ovat joutuneet jäämään sodan kauhujen keskelle, eivät taistelemaan, vaan siksi, että he yksinkertaisesti eivät pääse lähtemään pakoon. Miten he pärjäävät?

Ukrainan sota on nostanut meissä monessa auttamisen halun. Saattaisimme itse olla samassa tilanteessa.
Auttamisen reittejä on moniaita, kuten esimerkiksi Kirkon Ulkomaanapu (KUA) ja Suomen Punainen Risti (SPR). Jokaisen meidän pienikin apu on tarpeen. Yhdessä saanne kantaa vastuuta lähimmäistämme.

’Rauhan, rakkauden sana
yhteisvastuun virittää,