Sasa Lehtinen siirtyi Torniosta Tervolaan kirkkoherraksi

2024-04-09 15:36:00.0, Toimittaja Paikallislehti

Sasa Lehtinen

Sasa Lehtinen piti lähtösaarnansa Alatornion kirkossa pääsiäispäivänä.

Pastori Sasa Lehtinen siirtyi pääsiäisenä Tornion seurakunnasta Tervolaan kirkkoherraksi. Lehtinen piti lähtösaarnansa Alatornion kirkossa pääsiäissunnuntaina. Hän aloitti työnsä Tervolan kirkkoherrana virallisesti heti toisena pääsiäispäivänä.

Sasa Lehtinen ehti toimia eri tehtävissä Tornion seurakunnassa 11 vuotta. Pääsiäispäivänä hänen lähtöjuhlansa alkoi messulla Alatornion kirkossa ja jatkui Parasniemen seurakuntatalolla.

- Henkisesti olin jo siirtynyt Tervolaan aikaisemmin. Ehkä jo helmikuussa, kun olin Tornion kirkossa viimeisessä messussani, niin silloin ääni värisi ja leuka alkoi väpättämään, Lehtinen kertoi.

- Tornion kirkko on muutenkin tärkeä paikka minulle. Meidät on vihitty vaimoni kanssa siellä ja myös esikoiseni on kastettu Tornion kirkossa, hän jatkoi.

Vuonna 1972 Kotkassa syntynyt Lehtinen valmistui teologian maisteriksi Helsingin yliopistosta vuonna 2004 ja sai pappisvihkimisen Kemissä samana vuonna. Tornion seurakuntaan hän tuli vuonna 2013.

- Pappisvihkimisen jälkeen siirryin merimieskirkkoon ja sieltä Turkuun. Keväällä 2013 tulin Tornion seurakuntaan. Ja tämä on ollut hyvää aikaa, mutta tässä vaiheessa on aika siirtyä uusiin tehtäviin. Se on myös ns. kasvua, Lehtinen painotti.

- Ja kyllä on hyvä seurakunnallekin, että naamat vaihtuu, Lehtinen vielä naurahti Alatornion kirkossa messun jälkeen.
Lehtistä saatettiin kohti uusia tehtäviä, kuvia otettiin ja sanoja vaihdettiin. Seurakuntalaisilta tuli muun muassa kiitosta siitä että, pastorille on saanut puhua myös ystävänä. Tornion seurakunta kiitti lämpimästi Sasaa kuluneista vuosista ja toivotti siunausta tuleviin tehtäviin.

- 1.4. on ensimmäinen työpäiväni Tervolan kirkkoherrana. Siinä työssä on luonnollisesti enemmän vastuuta. Itse haluan kehittää hyvää johtamista, mahdollistavaa johtamista, siten että työntekijöille syntyy luottamusta ja hyvää ”pelihuumoria”. Mutta tietenkin kirkkoherran työssä tulee olemaan paljon myös peruspapin työtä, Lehtinen sanoi.

Myös Sasa Lehtisen vaimo Nona Lehtinen siirtyy Tornion seurakunnasta myöhemmin tänä vuonna uusiin tehtäviin, kun hän aloittaa Ylitornion kirkkoherrana 1. päivä heinäkuuta.

Pääsiäisen aika on seurakunnille vuoden tärkeimpiä aikoja, joten pääsiäisenä papit ovat yleensä töissä.
- Isommilla seurakunnilla on mahdollisuus antaa papeille esimerkiksi pääsiäisenä vapaatakin, mutta pienemmillä seurakunnilla sitä luksusta ei ole. Kerran Turussa kysyin joulua vapaaksi. Kukaan ei ollut sitä aikaisemmin kysynyt, ja sain sen, ja niinpä lähdimme vaimoni kanssa silloin Italiaan, Lehtinen muisteli.

Nytkin pääsiäisenä Lehtinen oli töissä.
- Useille ihmisille pääsiäinen merkitsee myös loma-aikaa. Pääsiäisenä kertautuu joulun sanoma, elämäkeskeisyys, jossa kristinuskossa on aina kysymys. Elämästä sen kaikissa muodoissa. Joulun syntymästä pääsiäisen ylösnousemukseen. Toivo, ihmisyyden merkitys, Lehtinen mietiskeli pääsiäisen merkitystä.

Lehtinen kertoi miettineensä etenkin ihmisyyden merkitystä.
- Ihmisyyden merkitystä olen pohtinut vuosia aika paljon. Kuten lähtösaarnassakin sanoin, pitää uskoa että elämällä on merkitys ja tarkoitus. Ja sillä on. Sen hahmottaa usein jälkeen päin, itse hetkessä sitä ei aina tiedosta.