Tornion seurakunnan lähetyskohteet

Juha Saari

JUHA SAARI

toimii koulutustehtävissä Inkerin kirkossa:
Teologisessa instituutissa, rovastikunnissa, seurakunnissa sekä kirkon keskushallinnossa.

Suomessa Juha toimii Inkerin kirkon edustusto ry:n toiminnanjohtajana.

Ilolan perhe

ILOLAN PERHE

Sat - 7 Türk televisiokanavan palveluksessa Kyproksella.

MAIJA LEENA PELTTARI

Maija Leena on nuoriso-ohjaaja, joka on kotoisin Keski-Suomesta. Maija Leena on työskennellyt useita työkausia Lähi-idässä. Vuosina 2009 – 2019 hän on toiminut juutalaistyössä Lontoossa, Englannissa. Maija Leena siirtyi vuoden 2020 alussa takaisin juutalaistyöhön Lähi-itään.
Hän kantaa vastuuta paikallisen seurakunnan lapsi- ja nuorisotyössä erityisesti hengellisen musiikin saralla. Lisäksi hän kohtaa paikallisia ihmisiä henkilökohtaisten keskustelujen kautta ja osallistuu ihmiskauppaa vastustavaan toimintaan levittäen tietoisuutta ihmiskaupan vaaroista.

Medialähetys Sanansaattajat logo

INTIA

Intiaan on syntynyt radio-ohjelmien siivittämänä satoja seurakuntia. Sansa tukee Intiassa 15 kielellä tehtäviä kristillisiä radio-ohjelmia. Näistä radio-ohjelmakielistä niin sanottuja suuria kieliä ovat maithili sekä Hanna-työn kielet gujarati, hindi, orija ja tamil. Muut ovat vähemmistökieliä.

Sansan kansainvälisen kumppanuustoiminnan johtajan Timo Reuhkala pitää pienuuden ylärajana viittä miljoonaa puhujaa. Kuuntelijoiden enemmistö on jo kristittyjä.

Sansa tuki pisimpään eli 25 vuotta gamitinkielistä ohjelmaa, lähes ohjelman syntyajoista. Tuona aikana gamitien keskuuteen kasvoi vahva kristillisyys ja satoja pieniä seurakuntia.

Suomen Lähetysseura logo

SHALHEVETYAH-KESKUS (Felm-keskus)

Lähetysseuran vision mukaan keskuksen työn tavoitteena on alueen kristillisten kirkkojen ja yhteisöjen työn tukeminen sekä oikeudenmukaisen rauhan ja sovinnon edistäminen. Puolustamme syrjittyjen ihmisarvoa ja -oikeutta. Olemme konfliktisensitiivisiä ja pyrimme ottamaan ympäristön ekologiset toiminnot huomioon toimintatavassamme. Toiminnassamme keskitymme entistä enemmän lasten oikeuksien toteutumiseen.
Keskuksen jokaiseen ohjelmaan ja toimintaan ovat kaikki tervetulleita taustasta, sukupuolesta, kielestä, uskonnosta, poliittisesta mielipiteestä tai iästä riippumatta. Erityisesti lapsille tarkoitettua ohjelmaa ovat keskuksella viikoittain kokoontuneet suomikoulu, sekä etiopialaistaustaisten messiaanisten lasten ja nuorten illat. Raportointikaudella keskuksella kokoontui myös Tag Meir rasisminvastainen ryhmä, jossa on mukana juutalaisia, muslimeja ja kristittyjä nuoria. Domari (romani) lapsia kokoontui iltapäiväkerhoon kerran viikossa.

LUBANGON ORPOKOTI ANGOLASSA

Lubangon orpokotilaisia

Lubangossa on paljon aliravittuja katulapsia ja köyhissä oloissa eläviä lapsia vailla turvaa. Varsinkin tytöt ovat hyväksikäytön ja riiston kohteina. Tyttöjen orpokoti sai alkunsa angolalaisen sairaanhoitaja Bernardete Nqueven aloitteesta vuonna 1998. Suomen Lähetysseura on tukenut orpokotia vuodesta 2003 alkaen.

Mähdollistamme syrjäytymisvaarassa oleville tytöille edellytykset ammatinvalintaan ja vahvistamme heidän integroitumistaan yhteiskuntaan itsenäisinä kansalaisina. Moni orpokodin tyttö on päässyt opiskelemaan ja perustanut perheen.

MURMANSKIN LUTERILAISEN SEURAKUNNAN KIRKONRAKENNUSPROJEKTI

Muurmanskin luterilaisen seurakunnan kirkonrakennusprojektiKirkon vihkiminen 2019, alttarilla useita pappeja takaseinällä iso risti

Murmanskin evankelisluterilainen seurakunta rekisteröitiin vuonna 1992.

Neuvottelut uuden kirkon rakentamiseksi Murmanskiin aloitettiin noin 12 vuotta sitten. Projektin arkkitehtikuvat piirrettiin valmiiksi joulukuussa 2012, ja rakennuslupa Murmanskin kirkolle myönnettiin toukokuussa 2013. Rakennustyöt aloitettiin kesällä 2013. Marraskuussa 2019 kirkko vihittiin käyttöön, mutta muuten kirkko ei ole vielä valmis.

YHTEISÖN KEHITTÄJÄT ITÄ-AASIASSA LÄHETYSYHDISTYS KYLVÄJÄN KAUTTA

"Tavoitteemme on olla välittämässä Jumalan rakkautta niille, jotka eivät ole sitä koskaan kuulleet kehittämällä yhteisöjä sekä palvelemalla opetus-, avustus- ja hanketyön kautta. Toivomme, että saamme olla näkemässä kuinka Jumala kohtaa ihmisiä kaukana idässä ja osoittaa rakkauttaan heitä kohtaan Jeesuksen kautta. Valmistaudumme työhön kieli- ja kulttuuriopinnoilla."