Radiojumalanpalvelus 26.5.2013

Radiojumalanpalvelus Alatornion kirkosta 26.5.2013, 
radiointi Yle 1: 
jumalanpalveluksessa saarnasi 
vs. kirkkoherra Raimo Kittilä. 

 

Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, Isän Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon meidän kaikkien kanssa tänään Kolminaisuuden päivänä. 

Pyhä evankeliumi Johanneksen tallentamana on hänen evankeliuminsa 3. luvussa jakeissa  1-15. 
Nousemme näitä sanoja Jeesuksen nimeen kuulemaan: …..... 

”Sanohan pastori, mitä uudestisyntyminen merkitsee?” 
Katsoin hämmästyneenä pappaa, joka näin aloitti keskustelumme kastetilaisuuden kahvipöydässä. 
Yleensähän näissä tilaisuuksissa olen pari tuntia keskustellut milloin mistäkin aiheesta maan ja taivaan välillä. Nyt kysyttiin kristinuskon keskeisintä asiaa – uudestisyntymistä. Sanoin keskustelu-kumppanille, että yleisimmin puhutaan uskoon tulosta, kääntymyksestä tai  parannuksen armosta. 

Muistatko Jeesuksen opetusta tuhlaajapojan kertomuksesta? Hän myönsi. 
Kerroin mahdollisimman yksinkertaisesti mitä tuhlaajapoika sai kokea palatessaan armahtavan isän luo: 
tunnustava ja katuva sai kaiken anteeksi, puhtaat vaatteet, perintösormuksen ja kuulla rakastavan isän sanat, poikani olit kuollut ja nyt olet vironnut eloon – on juhlan aika! 
Hengellinen syntymä  Jumalan lapseuteen on tämänkaltainen kokemus, jonka Pyhä Henki vaikuttaa Jumalan Sanan kautta. 
Keskustelumme katkesi, kun muut kahvipöydän kuulijat halusivat päästä jo maallisimpiin aiheisiin. 

Papin työn suurimpia ilon aiheita on olla johdattamassa Jumalan lapseuteen kaipaavaa ihmistä, kun rippikoulunuori sanoo, haluan tulla uskoon , kun kotiäiti tulee papin luo ja sanoo, haluan saada pelastusvarmuuden. Kun vanhus soittaa, tuletko, haluan tehdä parannuksen, kun sairaalasta soitetaan, haluan saada ehtoollisen

Jumalan yhteyteen kaipaava on jo ollut Pyhän Hengen puhuttelussa. Näin oli myös päivän evankeliumissa. 
Nikodemus, fariseus, kirjanoppinut ja hallintomies tulee yöllä Jeesuksen luo. Vaikka hän sanoo: Rabbi, me tiedämme – ei hän ole vain suuren neuvoston asialla. Hänen sisällään on oma kaipaus löytää elävä persoonallinen yhteys Israelin Jumalaan. 

Kyllä Jeesus sen näkee, kun hän ei rupea onnittelemaan Nikodeemusta esimerkillisestä elämästä, vaan menee suoraan asiaan: 
”Jos ihminen ei synny uudesti ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa” 
”Jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse (sisälle) Jumalan valtakuntaan” 
”Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle, teidän täytyy syntyä uudesti.” 

Kolmeen kertaan Jeesus siis ilmaisee, että Jumalan lapseuteen, Jumalan valtakunnan perilliseksi synnytäään Pyhästä  Hengestä hengellisesti. 
Luonnollinen syntyminen riittää vain maalliseen valtakuntaan. Daavidin kaltaista Messiasta odotettiin maallisen Jumalan valtakunnan perustamiseksi. 
Jeesus tuli Ihmisen Pojaksi valmistamaan syntiselle ihmiselle pääsyn toisenlaiseen Jumalan valtakuntaan, 
Tätä apostoli Paavali kuvaa: ”Jumalan valtakunta ei ole syömistä eikä juomista, vaan vanhurskautta, rauhaa ja iloa, jotka Pyhä Henki antaa.” (Room. 14:17). 

Oletko sinä kuulijani kokenut tämän? 
Vanhuskauden, jonka Pyhä Henki antaa ts. Jumalan hyväksyvän lapseuden ja halun hänen tahtonsa toteuttamiseen. 
Oletko kokenut sydämen rauhan, jonka Jeesus lupasi omilleen? 
Oletko saanut kokea sellaista iloa, johon ei tarvita keinotekoisia aineita eikä tehokeinoja, vaan Pyhän Hengen vaikutusta? 

Kysytkö sinä kuulijani, niinkuin Nikodemus, miten tämä kaikki on mahdollista? 
Jeesus vastasi Nikodemukselle 
Etkö sinä Israelin opettaja ymmärrä sitä ts. uudestisyntymisen merkitystä ja miten ihminen pelastuu Jumalan taivaaseen. 

Ymmärtävätkö kirkkomme hallintomiehet ja -naiset sekä työntekijät keskeisimmän asian seurakuntamme perustehtävässä? 
-johtaa Jumalasta vieraantuneet ja yhteyttä  kaipaavat ihmiset sielun pelastukseen, rauhaan ja iloon. 
Jeesus lainasi Nikodemukselle tuttua Jumalan Sanaa, kun hän puhui Ihmisen Pojasta ja vaskikäärmeestä erämaassa. Ilman Jumalan Sanan vaikutusta ihminen ei voi pelastua. 
Sanoohan Jaakob kirjeessään: ”Päätöksensä mukaan hän, Taivaan Isä, synnytti meidät Totuuden Sanalla, että olisimme hänen luomakuntansa ensi hedelmää” 
Ihmisen Poika, Jeesus Kristus, korotettiin ristin puulle, jotta jokainen, joka uskoo häneen, saisi iankaikkisen elämän. 
Niinkuin  vaskikäärme tangon päässä oli pelastuksen väline erämaassa, niin on syntiemme sovittaja Jeesus Kristus oleva sinun pelastuksen väline Pyhän Jumalan yhteyteen. 
Erämaassa tarvittiin vain katse ylös pelastuksen välineeseen, niin myrkyn ote hellitti. Syntiensä kanssa kipuileva tarvitsee vain lapsenmielisen uskon Jeesukseen, niin hän saa omistaa anteeksiantamuksen. 
”Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen. He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta”. Joh. 1:12-13 

Silloin Pyhä Henki todistaa hänen sydämessään: ”Abba, Isä, kiitos, että saan olla lapsesi 
(Room. 8:15) 

Syntini kun hylkään ja tunnustan, 
silloin minä taivaan jo omistan. 
Uskomalla Herraan Jeesukseen, 
pääsen minä varmasti taivaaseen. 

Tuliko Nikodemuksesta Jeesuksen seuraaja ja Jumalan lapsi? 
Keskustelu Jeesuksen kanssa jäi vaikuttamaan, sillä lehtimajajuhlien yhteydessä Nikodemus puolusti Jeesusta fariseusten ja hallintomiesten joukossa. Samoin Nikodemus osoitti rakkautta auttaessaan Joosef Arimatialaista Jeesuksen hautaamisessa. 
Ainakin Nikodemuksen kukkaro oli tehnyt parannuksen, niin paljon tuoksuaineet maksoivat. 
Ehkä myös hänen sydämensä oli kokenut kääntymyksen. 

Sana ei tyhjänä palaa, vaan täyttää tehtävän, jonka minä sille annan, ja saa menestymään kaiken, mitä varten sen lähetän, lupaa Jumala Raamatussa. (Jes. 55:11) 

Nousemme kiittämään Kolmiyhteistä Jumalaa uskontunnustuksen sanoin: